In deze blog deel ik 5 dingen die ik heb geleerd van mijn depressies.

Als je me goed zou kennen, zou je weten dat ik jarenlang last heb gehad van terugkerende, diepe depressies. Als sinds mijn tienerjaren kampte ik met gedachten als ‘Mijn leven is zinloos’ en ‘Wat doe ik hier in hemelsnaam?’. Nu ik net 40 ben geworden kan ik eindelijk zeggen dat ik ervan geleerd heb en dat ik er vertrouwen in heb dat ik elke slechte periode die nog gaat komen aan kan. Dit is wat ik van al die depressies heb geleerd.

1. Aan andermans verwachtingen voldoen maakt je ongelukkig.

Tot mijn twintigste deed ik ontzettend mijn best om alle regels te volgen en altijd het brave, beleefde meisje te zijn. En wat denk je? Toen ik 21 was en mijn eerste suïcidale depressie te pakken had, wist ik dat ik ontzettend ongelukkig werd van het voldoen aan andermans verwachtingen. Altijd doen wat beleefd en sociaal acceptabel is, leidt niet tot een beter leven. Integendeel, het is heel belangrijk om je eigen ding doen en je eigen regels maken, binnen het acceptabele en ethische natuurlijk.

2. Geluk schuilt in de kleinste dingen.

Omdat ik zo goed wist hoe het voelde om ongelukkig te zijn, ontdekte ik al heel vroeg dat geluk schuilt in de kleinste dingen. Het perfecte kopje thee of koffie, samen eten als familie, een goed gesprek met een vriendin, de zon die door de bomen schijnt, een lief appje of kaartje. Hoe meer je op deze kleine dingen focust, hoe gelukkiger en ook hoe vaker je je gelukkig voelt!

3. Negatieve gedachten zijn nooit waar.

Waar ik ook achter kwam, is dat negatieve gedachten nooit waar zijn. Daarom voel je je zo slecht als je een negatieve gedachte vasthoudt. Mijn gedachten waren: ‘Ik kan mezelf niet alleen redden’, ‘Ik doe anderen pijn als ik mezelf ben’ en ‘Mijn leven heeft geen zin’. Deze 3 gedachten maakten mijn hele leven kapot! Totdat ik doorkreeg dat ik mijn eigen gedachten kon vervangen door positievere gedachten die ik echt geloofde en waar ik veel meer mee kon, zoals: ‘Er zijn altijd meerdere oplossingen mogelijk voor 1 probleem’, ‘Hoe ik reageer is mijn verantwoordelijkheid, hoe anderen reageren is hun eigen verantwoordelijkheid’ en ‘Ik heb behoefte aan betekenis is mijn leven, dus daarom creëer ik die zelf’. Zodra je een positieve gedachte hebt, die je echt kunt geloven, voel je je meteen beter!

4. Je moet het zelf doen.

Toen ik 21 was en die eerste diepe depressie doormaakte, bad ik tot God, het Universum, Jezus, de engelen, iedereen die maar wilde luisteren: Help! En wat ik toen diep vanuit mijn binnenste hoorde antwoorden was: Nee, je moet het zelf doen. Dit verwarde en schokte mij enorm. Ik heb zelfs een aantal jaren gedacht: God kan de pot op als hij mij niet wil helpen! Maar het is waar: niemand komt je redden, je moet het zelf doen. Jij bent de enige die 24/7 opgescheept zit met jouw eigen gedachten, zelfs in je dromen. Jij bent daarom ook de enige die jouw gedachten kunt omkeren en kunt veranderen in positievere gedachten. Anderen kunnen je inspireren, adviseren en steunen, maar jij moet die knop om zetten.

5. Je bent belangrijker voor anderen dan je denkt.

Ok, deze heb ik niet helemaal alleen bedacht, omdat ik door mijn depressies heen gegaan ben. Mijn vader is onlangs overleden. Hij was erg op zichzelf en dacht dat hij weinig vrienden had. Toen wij het nieuws naar buiten brachten, kregen we echter zoveel berichtjes van familie, vrienden, collega’s en leerlingen van hem. Allemaal hadden ze een verhaal over hoe mijn vader hun leven had veranderd op een kleine, maar toch belangrijke manier. Door Corona mochten er maar weinig mensen bij de crematie zijn, maar ik voelde me toch gesteund door al die mensen op de achtergrond.

Ik voel me vaak onbelangrijk, omdat ik het grootste deel van mijn dag alleen thuis doorbreng. Maar als mijn vader zo belangrijk was voor anderen, misschien ben ik dan ook wel belangrijker voor anderen dan ik denk. Ik ken ook genoeg vrouwen die ik alleen via social media ken en die hun eigen uitdagingen doormaken alleen thuis, terwijl ze heel belangrijk voor mij zijn.

Daarom: jij bent ook belangrijk voor jouw omgeving en wat jij doet en zegt kan grote, belangrijke gevolgen hebben. Begin klein, begin met één gedachte te veranderen, zoals ‘Ik ben van betekenis, anders was ik hier niet’ en ga vandaaruit verder. Bekijk elke gedachte eens kritisch en bedenk of je je er goed bij voelt om die gedachte te blijven herhalen. Welke andere, positievere gedachte, die je echt gelooft, kan je ervoor in de plaats denken. Voel je je al beter?

Als ik kan genezen van mijn depressies door mijn gedachten om te vormen, dan kan jij het ook! Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar elke keer dat het je lukt een gedachte te vervangen voor een positievere, zul je je beter en beter over jezelf en je eigen leven voelen. Het is een proces wat heel veel voldoening geeft!

Heb je hulp nodig voor een begin? Lees dan ook eens deze blog:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *