Mensen die zo gek zijn te denken dat ze de wereld kunnen veranderen zijn meestal ook degenen die dat doen! (Steve Jobs)

Ben ik zo’n gek? Je zou kunnen zeggen van wel, want ik wil zeker de wereld veranderen! Ik wil namelijk veranderen hoe we onze kinderen opvoeden en opleiden. En hoe dan? Met meditatie, creativiteit en intuïtie!

Natuurlijk heb ik ook jaren op school gezeten. Na de basisschool ging ik naar het Christelijk Gymnasium Beyers Naudé waar ik examen deed in 8 vakken. Daarna ging naar de Rijksuniversiteit in Groningen om Romaanse Talen en Culturen met als hoofdvak Frans te studeren. Een fijne tijd waarin ik echt genoot van het leren van nieuwe dingen op het gebied van taal en cultuur. Alsof dat nog niet genoeg was, heb ik ook nog de Eerstegraads Lerarenopleiding Frans gedaan, waarna ik aan het werk ging als docent Frans.

En plof, toen kwam de klap. Was dit het nou? Had ik hier nou zoveel voor gestudeerd? Behalve dat ik het studeren voor mijn eigen genot miste, miste ik ook de steun voor alle leuke innovatieve projecten die ik bedacht samen met andere jonge docenten. Verder had ik het gevoel dat ik de leerlingen niet echt kon bereiken en dat het Frans me daarvoor in de weg zat. Uiteindelijk kwam ik er wel achter dat ik wel klaar was met het vak Frans. Tijd voor wat nieuws!

Toen kwam een lange zoektocht naar: wat dan wel? Ondertussen voedde ik mijn zoon op samen met mijn man en maakte daarin andere keuzes dan die ik altijd om mij heen gezien had. Nieuwe praktische vaardigheden en ideeën aanleren was natuurlijk een belangrijk onderdeel van de opvoeding van mijn zoon, maar daarnaast probeer ik hem ook altijd mee te geven dat hij op zijn gevoel en lichaam moet vertrouwen.

Zelf ben ik de laatste 15 jaar heel intensief bezig geweest om meer op mijn intuïtie te vertrouwen en beter te luisteren naar de grenzen van mijn lichaam door middel van meditatie. Academisch en analytisch gezien was ik ontzettend goed onderlegd, maar mijn intuïtie en zachtere kant hingen er maar wat bij, terwijl beide kanten die gesymboliseerd worden door de beide hersenhelften nodig zijn om een goed leven te kunnen leiden.

Het is nodig om rationeel en analytisch vast te stellen wat de uitdagingen en problemen zijn die je tegenkomt, maar daarna is het belangrijk om je intuïtie en creativiteit aan te spreken om tot een werkbare oplossing te komen. De beste oplossingen komen altijd vanuit je intuïtie en nooit door voors en tegens tegen elkaar af te strepen zoals we gewend zijn te doen.

Daarom vind ik het belangrijk dat we de manier waarop we onze jongeren opleiden gaan veranderen. Er moet meer intuïtie en creativiteit in de curricula gebracht worden en specifiek in die combinatie. Alleen het ene of alleen het andere mist de nodige gronding. Door een geleide meditatie te ondergaan die je verbeeldingskracht en je intuïtie prikkelt en daarna de opgedane inzichten te verwerken in een fysiek document heb je effectief je beide hersenhelften aan het werk gezet. Nu kan je analytische helft met je intuïtieve helft samenwerken aan een oplossing die toepasbaar is in je dagelijkse leven.

Daarom wil ik meditatieworkshops aan jongeren gaan geven als onderdeel van hun curriculum. Niet als opgelegde verplichting, maar als iets wat ze zelf mogen kiezen. Met deze focus op persoonlijke groei naast de focus op kennis en feiten zijn ze na de workshops beter voorbereid op het leven, het aangaan van uitdagingen en het maken van hun eigen keuzes.

Zie jij dit wel zitten voor jouw leerlingen of studenten? Dan hoor ik graag van je! Stuur een bericht via het contactformulier hiernaast of kijk hier voor meer informatie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *